Ve dnech 3. – 6. října 2024 proběhl ve Státním muzeu Auschwitz-Birkenau v polské Osvětimi seminář III. stupně pro české pedagogy. Akce se koná pravidelně ve spolupráci se zmíněnou institucí a za finanční podpory MŠMT ČR již od roku 2002. Letos se jí zúčastnilo 33 učitelek a učitelů z celé České republiky. Na účastníky čekal nabitý dvoudenní program sestavený z přednášek, prohlídek a workshopů.
Dopolední bloky obou dní semináře byly naplněny komentovanými prohlídkami bývalých nacistických táborů Auschwitz I a Auschwitz II – Birkenau. Odpoledne pak následovaly přednášky rozvíjející témata zmíněná během prohlídek. Učitelé se tak dozvěděli více o Strategii přežití vězňů v koncentračním táboře Auschwitz od Wandy Witek-Malicke a o různých skupinách vězňů tábora v rámci přednášky Osudy Romů, sovětských válečných zajatců, Svědků Jehovových, duchovenstva a jiných skupin vězňů v KT Auschwitz. Přednášku vedla Teresa Wontor-Cichy. S činností archivu, s jeho zdroji a s dokumenty seznámila účastníky Agnieszka Kita.
Další den během odpoledního programu účastníci nejprve zavítali do jednoho z bývalých vězeňských bloků v prostoru tábora Auschwitz I, kde je umístěna česká národní expozice. Zde pod vedením Piotra Supinskeho absolvovali workshop Vězni z českých zemí v Auschwitz. Pomocí zadaných úkolů na pracovních listech se podrobněji seznámili s touto výstavou a možnostmi jejího didaktického využití, a to nejen přímo na místě při exkurzi, ale též při výuce ve škole. Po workshopu následovala přednáška Piotra Setkiewicze o SS v KT Auschwitz. Seminář byl zakončen ve večerních hodinách vzdělávací prohlídkou města Osvětim, v rámci níž Nataliia Tkachenko z Mezinárodního centra pro vzdělávání o Auschwitz (ICEAH) ze Státního muzea Auschwitz-Birkenau přiblížila účastníkům historický vývoj s důrazem na židovské osídlení města.
I letošní ročník přinesl účastníkům semináře řadu informací a podnětů, které budou moci využít v rámci své pedagogické praxe ve školách, o čemž svědčí jejich odpovědi v závěrečných dotaznících.
Naděžda Seifertová