• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Zpravodaj

Zpravodaj

Vzdělávací a informační bulletin Památníku Terezín

  • O Zpravodaji
  • Aktuálně
  • Kontakt
  • Čeština
    • English
  • Zpravodaj 1/2024
  • Zpravodaj 2/2024
  • Zpravodaj 3/2024
  • Zpravodaj 4/2024
  • Archiv

GHETTO TEREZÍN 1941 – 1945.
MATERIÁLNÍ SVĚDECTVÍ A STOPY

20 února, 2019 by admin

Dokumentace k doposud existujícím stopám z období ghetta v topografii dnešního Terezína

Historii ghetta Terezín (1941 – 1945) byly věnovány rozsáhlé studie, ale přesto je širší veřejnosti doposud málo znám fakt, že celé město v sobě ukrývá velké množství různých stop a hmotných pozůstatků z tohoto smutného období. Mnohá svědectví jsou skryta – na půdách, ve sklepeních a v kasematech a není zřejmé, jak dlouho ještě zůstanou zachována. I více než 70 let po válce se v budovách a v prostoru města zachovaly různé stavební úpravy či stopy po všedním, každodenním žití v ghettu. Např. se našla část divadelní dekorace, po domácku vyrobené regály nebo zbytky primitivního elektrického vedení. Také lze nalézt četné nápisy na stěnách (graffiti). Např. „O wants, o wants, o wants je/o akelig beest, wat dans je/dem heelen nacht over my been […]“; v českém znění: “Ach ty štěnice, ach ty štěnice, ach ty štěnice, ty odporná bestie, co mi celou noc tančíš po noze […]”. Je to sarkastická stížnost holandského vězně, trpícího ve svém příbytku právě tímto hmyzem. A příčinu svého utrpení, štěnice samotné, další vězeň zobrazil přímo na zdi.

Fragment divadelní opony byl nalezen v roce 2014 v bývalých Drážďanských kasárnách v Terezíně, blok HV, © Archiv Uta Fischer­, Roland Wildberg, 2014.

Jedinečným objevem jsou nástěnné malby ve světničce ve věži dnešní budovy pošty. Lze zde vidět scény ze středověkých mýtů na motivy německých písní z Velkého heidelberského zpěvníku (Heidelberger Liederhandschrift, známý také jako Codex Manesse). Výjevy jsou ale silně zkresleny. Např. dvě kresby znázorňují karikatury ve stylu protižidovských štvavých obrázků, které sloužily k hanobení Židů jako méněcenné rasy. Jejich přítomnost zde, v bývalém židovském ghettu, je vysvětlena skutečností, že budova byla od podzimu 1944 spravována přímo SS, a proto byla rozsáhle renovována. Což nás přivádí k závěru, že tato tvorba byla navrhnuta a provedena výslovně pro členy SS. Od roku 2014 pracuje německo-český tým odborníků na projektu, jehož cílem je zmapovat a zdokumentovat všechny terezínské hmotné pozůstatky. Výsledky jeho práce jsou prezentovány v on-line dokumentaci ghettospuren.de. Tyto trojjazyčné webové stránky jsou soustavně aktualizovány.

Webová stránka: Ghettospuren.de, © Wildfisch.

Vybraná místa v dnešním Terezíně jsou v rámci studijních projektů podrobována vědecko-restauračním bádáním pod vedením odborníků z Vysoké školy výtvarných umění v Drážďanech a z Univerzity Pardubice. Výsledky jejich šetření představují cennou pomoc pro zachování těchto vzácných stop v dlouhodobém horizontu.

Poslední poselství z terezínského ghetta – tajemství poterny III.

Když byla v roce 2005 zpřístupněna veřejnosti poterna III, což je jedna z průchozích pevnostních bran, vydala tehdy i své jedinečné a překvapivé tajemství. Ukázalo se, že na tomto místě, které se kdysi nacházelo na hranici ghetta a bylo po válce po několik desetiletí nepřístupné a zapomenuté, se na pískovcových stěnách nacházejí četné graffiti, rytinky. Jsou zde jména, iniciály, monogramy, jakož i výrazné vyryté kresby. Lze tu spatřit také např. chanukový svícen či karikatury uniformovaných osob. A velmi nápadné jsou letopočty 1942, 1943 a 1944. Vše toto napomohlo k dokreslení dějin a reálií ghetta.

  • Tři prýmky na čepici a nápis “ IL CAPITANO DELLA GUARDIA” upřesňují, kdo zde byl zesměšňován. Nápadná karikatura zachycuje Artura Weisla, který byl v letech 1943/1944 vedoucím stráže a pořádkové služby, © Archiv Wildfisch, Roland Wildberg, 2005­.
  • Poterna III – vnitřní stěna portálu (jižní stěna) v roce 1945. Fotografoval po skončení války Jiří Lauscher. Snímek zachycuje pamětní místo vytvořené členy Stráže ghetta, 1945, APT 1896.

“BRÁNA STŘEŽENA STRÁŽÍ GHETTA L.P. 1944”. Tento nápis, nacházející se právě v poterně, se stal prvním konkrétním důkazem, který upřesnil funkci brány v období existence ghetta. Příslušníci stráže ghetta, tzv. ghettowache, kteří byli vybíráni z řad vězňů, drželi na této bráně strážní službu. Zřejmě měli zabraňovat útěkům z ghetta a znemožňovat pašování. Urbanistka a stavební badatelka ing. Uta Fischer rozluštila mnoho nápisů na stěnách poterny III. Obzvláště cenným nástrojem při dešifraci nápisů byla databáze bývalých vězňů Památníku Terezín, s jejíž pomocí se podařilo rytinky přiřadit ke konkrétním vězňům. I z pouhých fragmentů bylo možné pomocí databáze zjistit jména autorů a určit dataci na základě transportních údajů. Dosud bylo identifikováno více jak tucet jmen a osudů.

Dnes víme, že ve většině případů představovaly vrypy a nápisy na stěnách poslední poselství, poslední vzkazy před odjezdem z ghetta buď na další místo perzekuce, či na jistou smrt. Společně zde, v tomto temném průchodu, vězni vytvořili pamětní místo, snad v naději, že se v budoucnu o jejich osudu dozvíme. Příbuzní těchto osob, žijící v mnohdy v zahraničí, byli kontaktováni a přijeli se na tato poslední poselství svých předků do Terezína podívat a rozloučit se s nimi dotekem. Jednalo se o vězně, kteří pocházeli z Protektorátu Čechy a Morava, z Rakouska, z Říše a z okupovaného Nizozemska. Výsledky bádání v poterně může veřejnost nalézt na webových stránkách ghettospuren.de/ Dvě interaktivní karty k poterně III zachycují nejdůležitější nápisy a vyryté kresby a představují je v historickém kontextu s doplňujícími informacemi.

Do projektu „Ghetto Terezín 1941 – 1945. Materiální svědectví a stopy“ jsou zapojeny tyto organizace: Památník Terezín, Město Terezín, Klub vojenské historie – Pevnost Terezín, Vysoká škola výtvarných umění Drážďany, Univerzita Pardubice a Büro WILDFISCH Berlin. Projekt zastřešil Spolek přátel a podporovatelů Terezína, v roce 2018 přejmenován na Memento Theresienstadt. Vedoucí projektu je Dipl. – Ing. Uta Fischer.

Ing. Uta Fischer

  • Zobrazení odpovídá běžnému nacionálněsocialistickému antisemitskému stereotypu tělesně odpudivého a oplzlého žida, © Archiv Wildfisch, Roland Wildberg, 2015.
  • Nástěnné malby ve věži Q 617/L 318: Umělec se nechal inspirovat miniaturami Pána Kristana z Hamle z Kodexu Manesseského, ale motiv zobrazení velmi silně abstrahoval, © Archiv Wildfisch, Roland Wildberg, 2015.

Primary Sidebar

Obsah nejnovějšího čísla

  • Otilie Davidová, nejmilejší sestra Franze Kafky
  • Irma Lauscherová a Strom terezínských dětí
  • Pedagogický seminář „Prožitek potomků narozených přeživším nacistickou perzekuci a represi“
  • Seminář III. stupně pro české pedagogy ve Státním muzeu Auschwitz-Birkenau

Hledat

Videotéka

Videotéka

Footer

Štítky

Akce PT Fotoarchiv PT Historické články Pedagogické semináře Projekty českých škol Recenze Rozhovory Sbírky PT Soutěže Události Vzdělávací materiály Vzpomínka Zajímavé

Sledujte nás

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025 · Památník Terezín

  • Čeština
  • English