Ačkoliv chod společnosti i naší instituce běžel na počátku školního roku relativně bez omezení, v průběhu září bylo čím dál více patrné, že závěr roku 2020 se bohužel bude ve srovnání (nejen) s loňskem vymykat a nastane podobná situace jako na jaře. 12. října 2020 se naše obavy naplnily. Památník Terezín se stejně tak jako jiná muzea a paměťové instituce v České republice kvůli epidemii koronaviru opět uzavřel a též školáci se znovu stáhli ze škol do světa on-line výuky, a to v případě těch starších až do konce listopadu 2020.
V běžných podmínkách se pracovníci vzdělávacího oddělení věnují přípravě jednodenních či vícedenních seminářů pro školní mládež i pedagogy a administrativě s tím spojené, organizaci uměleckých soutěží, vytváření nových didaktických pomůcek, vyvíjení metodiky nových workshopů, edici Zpravodaje Památníku Terezín, práci s dobrovolníky z Německa a Rakouska, kteří pravidelně po dobu jednoho školního roku v naší instituci pobývají a mají na starosti přípravu a průběh seminářů pro německy mluvící skupiny, a dalším organizačním i odborným aktivitám. V těchto úkolech je sice pokračováno, ovšem vlastní prezenční výuka školních seminárních skupin, která tvoří důležitou náplň práce vzdělávacího oddělení, nemůže být přirozeně kvůli platným protiepidemickým nařízením prováděna.
Vzdělávací oddělení tedy vytvořilo nabídku on-line programů vystavěných podobným způsobem, jako je prováděna distanční výuka na školách, které mohou pedagogové využít během svého každodenního kontaktu se studenty a žáky. Tyto programy jsou postupně rozšiřovány. Nabídku v současné době tvoří prezentace, jež se věnuje pronásledování židovského obyvatelstva v protektorátu a historii ghetta Terezín (zahrnuje též ukázky z dokumentárních filmů či výpovědi pamětníků z archivu USC Shoah Foundation), dále workshopy pro ZŠ i SŠ (Efekt přihlížejícího, Nacistická propaganda a Láska v ghettu Terezín) a také byla ve spolupráci s Oddělením vnějších vztahů a marketingu vytvořena virtuální prohlídka objektů Památníku Terezín, která je doprovázena odborným komentářem lektorů vzdělávacího oddělení v reálném čase a obohacena o didaktické materiály různého charakteru (obrazový materiál, video-výpovědi apod.).
Věříme, že tato on-line činnost alespoň částečně nahradila zájemcům návštěvu Památníku Terezín – a to nejen školním skupinám, kterým kvůli protiepidemickým opatřením nebylo umožněno na seminář do Terezína fyzicky přijet. O výše představené webináře Památníku Terezín je ze strany škol zájem, někteří pedagogové je využili i v době prosincové střídavé distanční a prezenční výuky, kdy se do nich zapojovali žáci a studenti buď přímo ze školních tříd či ze svých domovů. Věříme, že i přes všechna úskalí s on-line výukou spojená naplňují cíle, které vzdělávací činnost Památníku Terezín sleduje. A snad také pomáhají pedagogům čelit výzvám, které přináší současná covidní doba.
Jan Špringl