Ačkoliv chod společnosti i naší instituce běžel na počátku školního roku relativně bez omezení, v průběhu září bylo čím dál více patrné, že závěr roku 2020 se bohužel bude ve srovnání (nejen) s loňskem vymykat a nastane podobná situace jako na jaře. 12. října 2020 se naše obavy naplnily. Památník Terezín se stejně tak jako jiná muzea a paměťové instituce v České republice kvůli epidemii koronaviru opět uzavřel a též školáci se znovu stáhli ze škol do světa on-line výuky, a to v případě těch starších až do konce listopadu 2020.

V běžných podmínkách se pracovníci vzdělávacího oddělení věnují přípravě jednodenních či vícedenních seminářů pro školní mládež i pedagogy a administrativě s tím spojené, organizaci uměleckých soutěží, vytváření nových didaktických pomůcek, vyvíjení metodiky nových workshopů, edici Zpravodaje Památníku Terezín, práci s dobrovolníky z Německa a Rakouska, kteří pravidelně po dobu jednoho školního roku v naší instituci pobývají a mají na starosti přípravu a průběh seminářů pro německy mluvící skupiny, a dalším organizačním i odborným aktivitám. V těchto úkolech je sice pokračováno, ovšem vlastní prezenční výuka školních seminárních skupin, která tvoří důležitou náplň práce vzdělávacího oddělení, nemůže být přirozeně kvůli platným protiepidemickým nařízením prováděna.
Expozice v bývalých Magdeburských kasárnách, Památník Terezín, záběr z virtuální prohlídky.
Expozice Muzea ghetta, Památník Terezín, záběr z virtuální prohlídky.
Vzdělávací oddělení tedy vytvořilo nabídku on-line programů vystavěných podobným způsobem, jako je prováděna distanční výuka na školách, které mohou pedagogové využít během svého každodenního kontaktu se studenty a žáky. Tyto programy jsou postupně rozšiřovány. Nabídku v současné době tvoří prezentace, jež se věnuje pronásledování židovského obyvatelstva v protektorátu a historii ghetta Terezín (zahrnuje též ukázky z dokumentárních filmů či výpovědi pamětníků z archivu USC Shoah Foundation), dále workshopy pro ZŠ i SŠ (Efekt přihlížejícího, Nacistická propaganda a Láska v ghettu Terezín) a také byla ve spolupráci s Oddělením vnějších vztahů a marketingu vytvořena virtuální prohlídka objektů Památníku Terezín, která je doprovázena odborným komentářem lektorů vzdělávacího oddělení v reálném čase a obohacena o didaktické materiály různého charakteru (obrazový materiál, video-výpovědi apod.).

Věříme, že tato on-line činnost alespoň částečně nahradila zájemcům návštěvu Památníku Terezín – a to nejen školním skupinám, kterým kvůli protiepidemickým opatřením nebylo umožněno na seminář do Terezína fyzicky přijet. O výše představené webináře Památníku Terezín je ze strany škol zájem, někteří pedagogové je využili i v době prosincové střídavé distanční a prezenční výuky, kdy se do nich zapojovali žáci a studenti buď přímo ze školních tříd či ze svých domovů. Věříme, že i přes všechna úskalí s on-line výukou spojená naplňují cíle, které vzdělávací činnost Památníku Terezín sleduje. A snad také pomáhají pedagogům čelit výzvám, které přináší současná covidní doba.
Jan Špringl