Lektoři vzdělávacího oddělení Památníku Terezín připravili metodiku nového workshopu Mami, jsme Němci, nebo Češi?, který je zařazen mezi aktivity nabízené českým školním skupinám. Jeho název byl inspirován citací z dopisu vězenkyně terezínského ghetta Ilse Weber, který psala své přítelkyni do Velké Británie před koncem 30. let 20. století, tedy ještě před svým uvězněním. Sděluje v něm, že její syn Hanuš jí položil otázku týkající se jeho a rodinné národnostní identity.
Aktivita neklade žádné nároky na předběžnou připravenost žáků a studentů. Jedním z cílů je pochopení, že identita obětí holokaustu mohla být odlišná od té, kterou jim přisuzovala nacistická administrativa vycházející z norimberských zákonů. Mezi oběťmi se ocitli i lidé, kteří byli jiného než židovského vyznání (případně ateisté) či se nehlásili k židovské národnosti. Účastníci jsou vedeni k obecnému poznání, že osobní identita je individuální záležitostí, která může být velice různorodá a mnohovrstevnatá. Dalším řešeným tématem je například zavádějící vnímání identity a hodnocení lidí jejich okolím na základě jména či příjmení. Na tomto příkladu jsou účastníci upozorňováni na nebezpečí mechanismů předsudečného uvažování.
V rámci workshopu žáci pracují s dobovými prameny (např. s židovskými evidenčními kartami) či videonahrávkami z archivu USC Shoah Foundation – The Institute for Visual History and Education. Důležitou součástí práce studentů je diskuze o těchto otázkách i s ohledem na možné současné analogie.
St