• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Zpravodaj

Zpravodaj

Vzdělávací a informační bulletin Památníku Terezín

  • O Zpravodaji
  • Aktuálně
  • Kontakt
  • Čeština
    • English
  • Zpravodaj 2/2024
  • Zpravodaj 3/2024
  • Zpravodaj 4/2024
  • Zpravodaj 1/2025
  • Archiv

Aktivita vytvořená pro IWITNESS – Koncentrační tábor Brněnec

9 prosince, 2024 by admin

Vzdělávací oddělení Památníku Terezín ve spolupráci s Archivem vizuální historie USC Shoah Foundation a se společností Open Eye vytvořily pro multimediální internetovou vzdělávací platformu IWITNESS aktivitu Koncentrační tábor Brněnec, která je jednou z 35 aktivit, které jsou zde v současné době dostupné v českém jazyce žákům základních a středních škol.

Tyto aktivity umožňují pedagogům smysluplné zařazení filmových svědectví pamětníků z archivu USC Shoah Foundation do vzdělávání. Je možné je používat ve škole i mimo ni a pedagogové si je mohou přizpůsobit potřebám svých žáků.

Tematicky jsou aktivity zaměřené zejména na problematiku tolerance mezi lidmi, rasové diskriminace a sociálního vyloučení, zkoumají mechanismy lidského chování vedoucí k aktivním projevům nenávisti – k násilným činům a genocidám, věnují se migraci a postavení uprchlíků, projevům antisemitismu ve společnosti a v neposlední řadě také základním lidským právům a jejich porušování.

Printscreen z platformy IWitness, aktivita Koncentrační tábor Brněnec. IWitness, USC Shoah Foundation 1994 – 2024.

Aktivita Koncentrační tábor Brněnec je věnována zejména historii tohoto nacistického zařízení, které existovalo v letech 1944 – 1945 v Brněnci nedaleko Svitav a jehož vznik úzce souvisel s osobou Oskara Schindlera, jenž v tomto místě zřídil zbrojní továrnu. Žáci a studenti se seznámí nejen s okolnostmi založení a existence koncentračního tábora,  skladby a života tamních vězňů, ale také s tím, jak byl sestavován skutečný seznam vězňů pro brněnecký tábor, tzv. Schindlerův seznam.

V průběhu řešení úkolů se uživatelé také zamyslí nad důvody chování a konání Oskara Schindlera a jeho ženy Emilie. Na základě prostudování textových a obrazových materiálů a informací ze svědectví pamětníků (videonahrávky výpovědí bývalých židovských vězňů tábora Mieczysława Pempera a Roberta Broka  a svitavské rodačky Louise Hermanové) si uvědomí rozdílnost mezi poskytnutými historickými fakty a mediální interpretací daných událostí mj. Keneallyho knihou Schindlerův seznam a Spielbergovým stejnojmenným filmem.

Při následném psaní úvahy/kratší eseje mj. posoudí, co všechno mohlo přispět k záchraně tak velkého množství  vězňů tohoto tábora. Žáci a studenti se při ústní prezentaci navzájem seznámí s vytvořenými texty a následně zodpoví případné dotazy. Na úplný závěr se mohou zamyslet nad tím, jaké poučení jim tato aktivita přináší pro jejich každodenní život.


                                                                                                                         Sylvie Holubová

Primary Sidebar

Obsah nejnovějšího čísla

  • Terezín – od války k míru
  • Reflexe válečných a poválečných prožitků…
  • Životní příběh Zuzany Peterové
  • Základní škola Žulová – vzdělávací seminář v Památníku Terezín, leden 2025

Hledat

Videotéka

Videotéka

Footer

Štítky

Akce PT Fotoarchiv PT Historické články Pedagogické semináře Projekty českých škol Recenze Rozhovory Sbírky PT Soutěže Události Vzdělávací materiály Vzpomínka Zajímavé

Sledujte nás

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025 · Památník Terezín

  • Čeština
  • English