Vzdělávací oddělení Památníku Terezín ve spolupráci s Archivem vizuální historie USC Shoah Foundation a se společností Open Eye vytvořily pro multimediální internetovou vzdělávací platformu IWITNESS aktivitu Koncentrační tábor Brněnec, která je jednou z 35 aktivit, které jsou zde v současné době dostupné v českém jazyce žákům základních a středních škol.
Tyto aktivity umožňují pedagogům smysluplné zařazení filmových svědectví pamětníků z archivu USC Shoah Foundation do vzdělávání. Je možné je používat ve škole i mimo ni a pedagogové si je mohou přizpůsobit potřebám svých žáků.
Tematicky jsou aktivity zaměřené zejména na problematiku tolerance mezi lidmi, rasové diskriminace a sociálního vyloučení, zkoumají mechanismy lidského chování vedoucí k aktivním projevům nenávisti – k násilným činům a genocidám, věnují se migraci a postavení uprchlíků, projevům antisemitismu ve společnosti a v neposlední řadě také základním lidským právům a jejich porušování.
Aktivita Koncentrační tábor Brněnec je věnována zejména historii tohoto nacistického zařízení, které existovalo v letech 1944 – 1945 v Brněnci nedaleko Svitav a jehož vznik úzce souvisel s osobou Oskara Schindlera, jenž v tomto místě zřídil zbrojní továrnu. Žáci a studenti se seznámí nejen s okolnostmi založení a existence koncentračního tábora, skladby a života tamních vězňů, ale také s okolnostmi sestavování skutečného seznamu vězňů pro brněnecký tábor, tzv. Schindlerova seznamu.
V průběhu řešení úkolů se uživatelé také zamyslí nad důvody chování a konání Oskara Schindlera a jeho ženy Emilie. Na základě prostudování textových a obrazových materiálů a informací ze svědectví pamětníků (videonahrávky výpovědí bývalých židovských vězňů tábora Mieczysława Pempera a Roberta Broka a svitavské rodačky Louise Hermanové) si uvědomí rozdílnost mezi poskytnutými historickými fakty a mediální interpretací daných událostí mj. Keneallyho knihou Schindlerův seznam a Spielbergovým stejnojmenným filmem.
Při následném psaní úvahy/kratší eseje mj. posoudí, co všechno mohlo přispět k záchraně tak velkého množství vězňů tohoto tábora. Žáci a studenti se při ústní prezentaci navzájem seznámí s vytvořenými texty a následně zodpoví případné dotazy. Na úplný závěr se mohou zamyslet nad tím, jaké poučení jim tato aktivita přináší pro jejich každodenní život.
Sylvie Holubová