• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Zpravodaj

Zpravodaj

Vzdělávací a informační bulletin Památníku Terezín

  • O Zpravodaji
  • Aktuálně
  • Kontakt
  • Čeština
    • English
  • Zpravodaj 1/2024
  • Zpravodaj 2/2024
  • Zpravodaj 3/2024
  • Zpravodaj 4/2024
  • Archiv

Aktivita vytvořená pro IWITNESS – Koncentrační tábor Brněnec

9 prosince, 2024 by admin

Vzdělávací oddělení Památníku Terezín ve spolupráci s Archivem vizuální historie USC Shoah Foundation a se společností Open Eye vytvořily pro multimediální internetovou vzdělávací platformu IWITNESS aktivitu Koncentrační tábor Brněnec, která je jednou z 35 aktivit, které jsou zde v současné době dostupné v českém jazyce žákům základních a středních škol.

Tyto aktivity umožňují pedagogům smysluplné zařazení filmových svědectví pamětníků z archivu USC Shoah Foundation do vzdělávání. Je možné je používat ve škole i mimo ni a pedagogové si je mohou přizpůsobit potřebám svých žáků.

Tematicky jsou aktivity zaměřené zejména na problematiku tolerance mezi lidmi, rasové diskriminace a sociálního vyloučení, zkoumají mechanismy lidského chování vedoucí k aktivním projevům nenávisti – k násilným činům a genocidám, věnují se migraci a postavení uprchlíků, projevům antisemitismu ve společnosti a v neposlední řadě také základním lidským právům a jejich porušování.

Printscreen z platformy IWitness, aktivita Koncentrační tábor Brněnec. IWitness, USC Shoah Foundation 1994 – 2024.

Aktivita Koncentrační tábor Brněnec je věnována zejména historii tohoto nacistického zařízení, které existovalo v letech 1944 – 1945 v Brněnci nedaleko Svitav a jehož vznik úzce souvisel s osobou Oskara Schindlera, jenž v tomto místě zřídil zbrojní továrnu. Žáci a studenti se seznámí nejen s okolnostmi založení a existence koncentračního tábora,  skladby a života tamních vězňů, ale také s tím, jak byl sestavován skutečný seznam vězňů pro brněnecký tábor, tzv. Schindlerův seznam.

V průběhu řešení úkolů se uživatelé také zamyslí nad důvody chování a konání Oskara Schindlera a jeho ženy Emilie. Na základě prostudování textových a obrazových materiálů a informací ze svědectví pamětníků (videonahrávky výpovědí bývalých židovských vězňů tábora Mieczysława Pempera a Roberta Broka  a svitavské rodačky Louise Hermanové) si uvědomí rozdílnost mezi poskytnutými historickými fakty a mediální interpretací daných událostí mj. Keneallyho knihou Schindlerův seznam a Spielbergovým stejnojmenným filmem.

Při následném psaní úvahy/kratší eseje mj. posoudí, co všechno mohlo přispět k záchraně tak velkého množství  vězňů tohoto tábora. Žáci a studenti se při ústní prezentaci navzájem seznámí s vytvořenými texty a následně zodpoví případné dotazy. Na úplný závěr se mohou zamyslet nad tím, jaké poučení jim tato aktivita přináší pro jejich každodenní život.


                                                                                                                         Sylvie Holubová

Primary Sidebar

Obsah nejnovějšího čísla

  • Otilie Davidová, nejmilejší sestra Franze Kafky
  • Irma Lauscherová a Strom terezínských dětí
  • Pedagogický seminář „Prožitek potomků narozených přeživším nacistickou perzekuci a represi“
  • Seminář III. stupně pro české pedagogy ve Státním muzeu Auschwitz-Birkenau

Hledat

Videotéka

Videotéka

Footer

Štítky

Akce PT Fotoarchiv PT Historické články Pedagogické semináře Projekty českých škol Recenze Rozhovory Sbírky PT Soutěže Události Vzdělávací materiály Vzpomínka Zajímavé

Sledujte nás

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025 · Památník Terezín

  • Čeština
  • English