• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Zpravodaj

Zpravodaj

Vzdělávací a informační bulletin Památníku Terezín

  • O Zpravodaji
  • Aktuálně
  • Kontakt
  • Čeština
    • English
  • Zpravodaj 2/2024
  • Zpravodaj 3/2024
  • Zpravodaj 4/2024
  • Zpravodaj 1/2025
  • Archiv

Pedagogické využití rytin v poterně III vzdělávacím oddělením Památníku Terezín

20 února, 2019 by admin

Unikátní pamětní místo, vytvořené někdejšími vězni ghetta v západním úseku poterny III, přímo vybízí k bližšímu zkoumání a odhalování jeho poselství. Stalo se proto inspirací pro workshop Vzkazy z minulosti, který je součástí programové nabídky vzdělávacího oddělení Památníku Terezín (dále VO PT).

Studenti Gymnázia Havířov v poterně III, červen 2018, foto: Jana Sumičová, Památník Terezín.

Samotné realizaci workshopu předcházely rešerše archiválií, jež se vztahují k rytinám dochovaným na stěnách poterny III. Během badatelského procesu čerpalo VO PT jednak z digitalizovaných archivních fondů mnoha institucí, jednak ze zdrojů Památníku Terezín aj. Podařilo se tak soustředit nejen množství historických dokumentů, ale došlo i k setkání s dosud žijícím autorem jedné ze zachovaných rytin, popř. ke komunikaci s potomky autorů jiných graffiti.

Shromážděná dobová dokumentace je svým původem a obsahem značně rozmanitá. Zahrnuje například kronikářské záznamy, zápisy z matrik, fotografie, osobní korespondenci a celou řadu archiválií úřední povahy. S výjimkou cizojazyčných dokumentů přeložených do češtiny jsou účastníkům workshopu tyto podklady předkládány ke zpracování v původní, neupravené podobě. Z toho důvodu je workshop určen primárně starším ročníkům středoškolské, převážně pak gymnaziální mládeže.

Studentky Gymnázia Havířov při analýze dobových dokumentů při workshopu, červen 2018, foto: Jana Sumičová, Památník Terezín.

Přibližně dvouhodinový workshop sestává ze tří fází. V první fázi je třeba studenty motivovat k další práci a představit jim originálně dochované stopy bývalých vězňů. Děje se tak přímo v prostoru poterny III. V druhé fázi se studenti stávají badateli a ve studovně analyzují předložené archiválie, v nichž hledají souvislosti a postupně je skládají v ucelený obraz konkrétního člověka, popř. tématu. Vodítkem jim jsou přitom pracovní listy vytvořené zvlášť pro každé analyzované téma. Ve třetí fázi studenti své poznatky prezentují, diskutují možnosti a úskalí interpretace dobové dokumentace apod. Po celou dobu se lektor do činnosti studentů aktivně zapojuje.

V průběhu dvou hodin se studenti seznámí s šíří a různorodostí historických pramenů v jejich autentické podobě, odhalí sdělení ukrytá v jednotlivých rytinách a v neposlední řadě dají jejich původcům konkrétní podobu. Ta přitom někdejší vězně ghetta nezjednodušuje pouze na roli oběti v období války, ale jejich život představuje v širším kontextu a časovém horizontu. Důležitým faktorem workshopu je samotné badatelské úsilí studentů, které může nastolit další společenskovědní otázky či hledat paralely k současnosti.

Su

Primary Sidebar

Obsah nejnovějšího čísla

  • Terezín – od války k míru
  • Reflexe válečných a poválečných prožitků…
  • Životní příběh Zuzany Peterové
  • Základní škola Žulová – vzdělávací seminář v Památníku Terezín, leden 2025

Hledat

Videotéka

Videotéka

Footer

Štítky

Akce PT Fotoarchiv PT Historické články Pedagogické semináře Projekty českých škol Recenze Rozhovory Sbírky PT Soutěže Události Vzdělávací materiály Vzpomínka Zajímavé

Sledujte nás

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Copyright © 2025 · Památník Terezín

  • Čeština
  • English