Unikátní pamětní místo, vytvořené někdejšími vězni ghetta v západním úseku poterny III, přímo vybízí k bližšímu zkoumání a odhalování jeho poselství. Stalo se proto inspirací pro workshop Vzkazy z minulosti, který je součástí programové nabídky vzdělávacího oddělení Památníku Terezín (dále VO PT).
Samotné realizaci workshopu předcházely rešerše archiválií, jež se vztahují k rytinám dochovaným na stěnách poterny III. Během badatelského procesu čerpalo VO PT jednak z digitalizovaných archivních fondů mnoha institucí, jednak ze zdrojů Památníku Terezín aj. Podařilo se tak soustředit nejen množství historických dokumentů, ale došlo i k setkání s dosud žijícím autorem jedné ze zachovaných rytin, popř. ke komunikaci s potomky autorů jiných graffiti.
Shromážděná dobová dokumentace je svým původem a obsahem značně rozmanitá. Zahrnuje například kronikářské záznamy, zápisy z matrik, fotografie, osobní korespondenci a celou řadu archiválií úřední povahy. S výjimkou cizojazyčných dokumentů přeložených do češtiny jsou účastníkům workshopu tyto podklady předkládány ke zpracování v původní, neupravené podobě. Z toho důvodu je workshop určen primárně starším ročníkům středoškolské, převážně pak gymnaziální mládeže.
Přibližně dvouhodinový workshop sestává ze tří fází. V první fázi je třeba studenty motivovat k další práci a představit jim originálně dochované stopy bývalých vězňů. Děje se tak přímo v prostoru poterny III. V druhé fázi se studenti stávají badateli a ve studovně analyzují předložené archiválie, v nichž hledají souvislosti a postupně je skládají v ucelený obraz konkrétního člověka, popř. tématu. Vodítkem jim jsou přitom pracovní listy vytvořené zvlášť pro každé analyzované téma. Ve třetí fázi studenti své poznatky prezentují, diskutují možnosti a úskalí interpretace dobové dokumentace apod. Po celou dobu se lektor do činnosti studentů aktivně zapojuje.
V průběhu dvou hodin se studenti seznámí s šíří a různorodostí historických pramenů v jejich autentické podobě, odhalí sdělení ukrytá v jednotlivých rytinách a v neposlední řadě dají jejich původcům konkrétní podobu. Ta přitom někdejší vězně ghetta nezjednodušuje pouze na roli oběti v období války, ale jejich život představuje v širším kontextu a časovém horizontu. Důležitým faktorem workshopu je samotné badatelské úsilí studentů, které může nastolit další společenskovědní otázky či hledat paralely k současnosti.
Su