V nedávné době rozšířilo vzdělávací oddělení Památníku Terezín svou pedagogickou nabídku určenou školním skupinám z České republiky o několik nových workshopů. Jeden z nich se zabývá nacistickou propagandou v terezínském ghettu a Protektorátu Čechy a Morava.
Vytvoření jeho metodiky vychází ze skutečnosti, že stejně jako v minulosti i dnes jsme obklopeni propagandou. Naším cílem v rámci workshopu je tedy seznámit žáky s mechanismy využívanými současnou propagandou a pomoci jim odhalovat ji. Vzhledem k propagandistické roli terezínského ghetta v plánech nacistů se k tomuto účelu přirozeně nabízí využít příkladu z jeho historie.
Workshop je rozdělen do čtyř hlavních částí. V první se žáci obecně seznamují s definicí propagandy, jejími nástroji (médii) v minulosti i současnosti a různými kategoriemi propagandy podle určení a stylu, jak je typizoval Oliver Thompson. Druhá část se zabývá konkrétními příklady témat, na která se zaměřovala nacistická propaganda v Protektorátu Čechy a Morava. V jejím průběhu účastníci pracují ve skupinách a podle návodu analyzují dobové texty a obrazový materiál, jejichž zdrojem je protektorátní tisk. Třetí fáze je věnována lživé zprávě o návštěvě terezínského ghetta delegací Mezinárodního výboru Červeného kříže z června 1944, kterou napsal její vedoucí Maurice Rossel. Žáci opět pracují ve skupinách a jednotlivé pasáže této zprávy porovnávají zejména s úryvky z deníků terezínských vězňů, kteří si je autenticky vedli v době svého nuceného pobytu v ghettu. V následné prezentaci účastníci mimo jiné řeší otázku hodnověrnosti obou těchto informačních zdrojů. Posléze je promítnuta část výpovědi Maurice Rossela, zaznamenaná 30 let po konci druhé světové války Claudem Lanzmannem, a sestřih video-výpovědí pamětníků z archivu USC Shoah Foundation – The Institute for Visual History and Education, kteří hovoří o svých zkušenostech s Rosselovou návštěvou v Terezíně. V řízené diskuzi se následně účastníci workshopu opět zamýšlí nad věrohodností obou typů výpovědí a aspekty, které je mohou ovlivňovat. V závěru žáci na základě své zkušenosti nabyté v průběhu workshopu sestavují pod vedením lektora pravidla, jež je třeba zachovávat, aby byli schopní propagandu rozeznat.
V současnosti je workshop určen mládeži ve věku od 15 let, nicméně v blízké době bude nabídka rozšířena i o verzi s metodikou pro žáky druhého stupně základních škol.
Šp